torsdag 26 maj 2011

Manlig vänskap

när den ar som bast. I Indien och Nepal ar det namligen valdigt vanligt att män i alla aldrar haller varandra i handen nar de ar ute och strosar. Barn som gamla gubbar. Par ska darimot akta sig for att rora i varandra offentligt da det kan medfora att kvinnan uppfattas som slampig...?! Att visa axlarna gar inte heller helt for sig for en kvinna. Att visa magen darimot, inga problem. Det ar inte alltid latt att ta seden dit man kommer.

Pa tagstationen i Lucknow kom en man fram och pratade med Johan. Efteren stund pekade han pa mig och fragade "who is she? Sister"? Johan svarade "girlfriend". Han fragade direkt om vi var gifta. Det roliga var att efter detta sa fortsatte han prata med Johan om mig, precis framfor mig. "And what job does she have"? Nar Johan svarade att jag jobbade med traning tittar han pa mig forvanat och sager arligt och uppriktigt "it does not look like that". En till underbar filur.

Har i Rishikesh har vi kommit pa hur man gor nar man slappar. Och vi ar duktiga pa det! Bestaller in god mat flera ganger om dagen och laser bocker pa var favoritrestaurang little Buddha Caf'e. Indisk mat ar sa gott! Och farsk mango ar bast.
Idag var vi pa en dagstur till ett vackert vattenfall i bergen dar man kunde bada. Underbart harligt! Pa badplatser marks tydlig skillnad mellan kvinnor och man da det ar helt ok for man att bada i kalsonger eller badbyxor, medan kvinnor badar med klader pa. Om de inte bara star med fotterna i vattnet. Jag trotsade seden idag. Det gick bra!

6 kommentarer:

  1. syster karinen26 maj 2011 kl. 08:48

    hahaha :) det är så härligt och kul att följa er här...mkt olika reaktioner när man läser vad ni har för er och vilka ni möter:)
    åååå little buddah fanns ett cafe med organisk och ekologisk mat och cafeé saker i bali också :)
    tur att du kunde bada maria..

    stor kram på er...
    tenta plugg och ikea och champions league för mig ihelgen :)

    SvaraRadera
  2. Jag blir så glad varje gång jag öppnar bloggen och det finns lite nya rader där.
    Ni verkar ju ha det bra, och jag håller med föregående talare, det är så härligt och kul att följa er på bloggen.
    Har ni bestämt hemresedag?
    Kram till er båda

    SvaraRadera
  3. Bra där Majsan! Nu längtar jag efter dig så mycket att jag får ont i magen. Ha så superkul och passa på att äta massa gott! Stora pussar! /Jessica

    SvaraRadera
  4. Vi ar sa glada att ni laser, superkul att sa manga hanger med!
    Vi flyger till Stockholm den 1 juni och darifran aker vi direkt till Gotland. Vi ar tillbaka i Skelleftea den 6 juni.
    Jag ar nyfiken pa vem som undrar?:)

    SvaraRadera
  5. Det är ju mamma m som undrar så klart

    SvaraRadera
  6. Åhh eran resa låter grymt härlig! Jag tycker att du gjorde helt rätt som trotsade seden =) Ha en fortsatt underbar resa! Vi ses snart, längtar till tusen! Stora kramar Jenny O

    SvaraRadera